verantwoord afvallen

Vlees of vis bij afvallen?

Wanneer je wilt afvallen, zijn er talloze diëten om uit te kiezen. Een belangrijk aspect binnen elk dieet is natuurlijk de voorgeschreven voeding. Zo gaat het ene dieet uit van veel eiwitrijke voeding, terwijl een koolhydraatarm dieet meer is gefocust op de beperking van koolhydraten. Een regelmatig terugkerende vraag is wat je nu het beste kunt eten wanneer je wilt afvallen: vlees of vis? In dit artikel zetten we beide producten met hun voor- en nadelen tegen elkaar af.

Voedingswaarden van vis

Zoals er vele diëten bestaan, zijn er natuurlijk ook vele vissoorten waaruit je kunt kiezen. Iedere vissoort heeft dan ook zijn eigen voedingswaarde. Dit hangt af van het soort vis dat men kiest, de leeftijd van de vis, de seizoenen, het geslacht van de vis en de omgeving waarin de vis heeft geleefd.

Wat de meeste soorten vis gemeen hebben, is de behoorlijke hoeveelheid aan eiwitten die ze bevatten. Eiwitten zijn een gezonde en broodnodige bouwstof van het lichaam: het helpt lichaamscellen beschermen en is belangrijk voor het onderhoud van het spierstelsel. Ook bevat vis gezonde vitaminen en mineralen, en onverzadigde vetten. Ons lichaam heeft deze vitaminen en mineralen nodig, en onverzadigde vetten zijn goed om het cholesterolniveau op de juiste waarde te houden.

Inzake het gehalte aan onverzadigd vet varieert dit per vissoort tussen de 5% en 25%. Hoewel vette vis erg gezond is vanwege de eerder genoemde veelheid aan onverzadigde vetten, levert vette vis ook de meeste calorieën. Als je om je gewicht wilt denken of zelfs wilt afvallen, kun je beter niet enkel vette vis eten. Het voedingscentrum adviseert dan ook om minimaal 2 keer per week vis te eten, waarvan 1 keer per week vette vis. Op deze manier behaal je de gezondheidsvoordelen van visvetzuren, en houd je tegelijkertijd rekening met het aantal calorieën.

Magere en vette vis

met vis afvallen

Magere vissoorten (dus caloriearm maar met weinig gezonde omega 3-vetten) zijn onder andere kabeljauw, schol, rog, schelvis en victoriabaars. Magere vis wordt meestal gekenmerkt door de witte kleur van de vis. De vis bevat veel eiwit, maar relatief weinig calorieën.

Voorbeelden van vette vis zijn haring, makreel, tonijn, zalm, ansjovis en forel. Boordevol gezonde onverzadigde vetten, maar tegelijkertijd een stuk calorierijker dan de magere vis. Als afvallen je uitgangspunt is, ben je beter matig met vette vis.

Voedingswaarden van vlees

Het noemenswaardige verschil in voedingswaarde tussen vlees en vis is vooral het feit dat vlees verzadigd vet bevat. Verzadigd vet is de tegenhanger van onverzadigd vet en schadelijker voor de gezondheid. Daarentegen bevat vlees ook veel gezonde voedingsstoffen zoals eiwitten, vitaminen en mineralen. Zo bevat vlees bijvoorbeeld vitamine B1, B2, B6 en B12 en belangrijke mineralen als ijzer en fosfor. Daarbij dient gezegd dat gelijk aan vis er ook een onderscheid valt te maken tussen mager vlees en vet vlees.

Mager vlees en vet vlees

Het aantal calorieën verschilt per vleessoort eveneens flink. Het moge duidelijk zijn dat mager vlees minder calorieën bevat dan vet vlees. Voorbeelden van mager vlees zijn kip, biefstuk, fricandeau, tartaar, rosbief of varkenshaas. Vlees met een hoog gehalte aan verzadigde vetten is onder andere (varkens-)gehakt, hamburger, karbonade, speklap, slavink of worst. Als afvallen je doel is wees je matig met de vette vleessoorten!

Conclusie

Zowel vlees als vis past in een dieet om af te slanken. Qua hoeveelheid calorieën is het raadzaam om, of je nu kiest voor vlees of vis, vaker te kiezen voor de magere varianten. Als het gaat om het gezondheidstechnische aspect, geniet de keuze voor vette vis de voorkeur boven vet vlees. Vette vis bevat de eerder vermelde onverzadigde vetten, die een positieve uitwerking hebben op het cholesterolniveau. In geval van vet vlees geldt exact het tegenovergestelde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *