vlees gezond

Hoe gezond is vlees?

De meeste mensen kun je bij wijze van spreken ’s nachts wakker maken voor een lekker stukje vlees. Gemiddeld eten we per Nederlander dan ook zo’n 43 kilo vlees per jaar. Van die 43 kilo eten we gemiddeld zo’n 20 kilo varkensvlees, 9 kilo rundvlees, 11 kilo kippenvlees en ongeveer 3 kilo aan kalfs- en schapenvlees. De vraag is in hoeverre het eten van vlees gezond is. Vlees bevat gezonde voedingsstoffen zoals eiwitten, vitamines en mineralen. Echter, sommige vleessoorten bevatten daarnaast ook veel verzadigde vetten. Daarnaast wordt het eten van rood vlees soms gekoppeld aan een verhoogd risico op kanker. In dit artikel gaan we nader in op de gezondheidseffecten van verschillende soorten vlees.

De gezondheidseffecten van vlees

Vlees bevat aan aantal belangrijke vitamines, te weten vitamine B1, vitamine B2, vitamine B6 en vitamine B12. Lever bevat daarnaast vitamine A. Ook levert vlees veel mineralen zoals zink, ijzer, seleen en fosfor. Ook de eiwitten in vlees zijn belangrijk, aangezien ze belangrijke aminozuren leveren die als bouwstenen van lichaamscellen fungeren. In principe past vlees hierdoor een in gezond eetpatroon, met als gevolg dat vlees is opgenomen in de schijf van vijf.

Echter, het consumeren van (te veel) vlees kan ook nadelige effecten hebben op de gezondheid. Zoals gezegd bestaat vlees voor een gedeelte uit vet. Hierbij geldt dat hoe vetter het vlees is, des te minder eiwitten aanwezig zijn. Het vet in vlees is verzadigd vet, wat bij overmatige inname op den duur kan leiden tot hart- en vaatziekten. Per vleessoort verschilt de aanwezige hoeveelheid vet: in een hamburger zit bijna 10 keer meer verzadigd vet dan in een biefstuk.

Rood vlees

afvallen met vlees

Naast de verzadigde vetten die bepaalde vleessoorten in hoge mate kunnen bevatten, wordt het consumeren van rood vlees in verband gebracht het krijgen van bepaalde soorten kanker.
Voornamelijk kanker aan de dikke darm kan worden veroorzaakt door de ijzerrijke stof ‘heem’, die vaak in rood vlees voorkomt. Heem kan de wand van de dikke darm beschadigen. Ook zorgt heem voor de productie van zogenaamde nitrosamines, welke onze lichaamscellen kunnen beschadigen. Let wel, een matige consumptie van rood vlees is helemaal niet schadelijk. Er wordt echter door het voedingscentrum geadviseerd om maximaal 500 gram rood vlees per week te eten. Hieronder vallen ook bewerkte rode vleeswaren.

Welke vleessoorten zijn gezond en welke ongezond?

Het is lastig om alle soorten vlees langs de meetlat te halen en in te delen in gezond of ongezond. Immers, zoals eerder vermeld bevatten de meeste vleessoorten veel vitamines en mineralen en kun je deze derhalve niet direct als ongezond bestempelen. Je lichaam heeft deze stoffen nodig.

Om een te grote hoeveelheid aan verzadigde vetten te vermijden kun je het beste kiezen voor mager vlees. Magere vleessoorten zijn bijvoorbeeld biefstuk, kipfilet, rosbief, tartaar, fricandeau en varkenshaas. Onder vet vlees valt braadworst, hamburger, saucijsje, rookworst, speklap, slavink en rundergehakt. Deze laatste groep heeft beduidend meer verzadigde vetten en kan het cholesterol doen verhogen.

Als het gaat om vleeswaren valt er ook onder onderscheid te maken tussen magere en vette vleeswaren. Magere vleeswaren zijn achterham, beenham, schouderham, rosbief, filet americain en kipfilet. Vleeswaren met relatief veel vet zijn bacon, cervelaatworst, leverworst, ontbijtspek en salami.

Conclusie

Het consumeren van vlees past in een gezond voedingspatroon vanwege de belangrijke aanwezige voedingsstoffen. Wel is het raadzaam om vlees met mate te eten, zeker in geval van rood vlees gezien de relatie met darmkanker. Een kilo rood vlees per week eten is niet gezond. Daarnaast genieten magere vleessoorten de voorkeur, gezien de kleinere hoeveelheid verzadigde vetten die ze bevatten. Kies dus wat vaker voor een lekker stukje kipfilet in plaats van een rookworst. Het verschil tussen vlees en vis bij het afvallen kun je hier lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *